Information

INFORMATION OCH TILLÄGGSVILLKOR FÖR PAKETRESOR

Information

Bokning av resa
* Du bokar din resa på tel: 0456 – 230 05 måndag - torsdag 9-16 och fredagar 9-14.
* Vi har lunchstängt 12-13 måndag - fredag
* Onlinebokning är öppen dygnet runt!
* Resebyrå

Bekräftelse och betalning
Till alla resenärer skickas ett deltagarbevis med uppgifter för betalning. På deltagarbeviset anges även avgångsplats och tid. Anmälningsavgiften betalas normalt inom 7 dagar, 200 kr för resor understigande 1000 kr och 500 kr för resor överstigande 1000 kr. Slutbetalningen ska vara oss tillhanda senast 21 dagar före avresa. För shoppingresor erhålls deltagarbeviset endast via e-post. Öppet köp gäller 10 dagar efter bokning, dock senast 30 dagar innan avresa. Det går bra att betala med kredit- eller betalkort på kontoret eller via vår hemsida.

Pass och försäkringar

Vi uppmanar alla våra resenärer att ALLTID ha giltigt pass med sig vid samtliga resor utanför Sveriges gränser. I resans pris ingår inga reseförsäkringar, hemförsäkring ger ett bra grundskydd men vår rekommendation är att kontakta försäkringsbolaget för eventuella tilläggsförsäkringar beroende på resans mål och längd. Från Försäkringskassan kan du beställa EU-kort som behövs vid kontakt med sjukvård i EU.

Till polisens hemsida

Bussar

Våra egna bussar är helturistbussar utrustade med alkolås, säkerhetsbälten, ställbara stola, luftkonditionering och toalett. Alla resenärer får reserverade platser i bussen som fördelas efter bokningsdatum. På våra flygresor använder vi utländka bussar där standarden kan avvika.

Måltider på resan

På flertalet av våra resor ingår halvpension och oftast serveras middagen på hotellet som även bestämmer menyerna. Har du någon form av allergi vänligen meddela vid bokning.
Bromölla Buss kan ej garantera att hotellen uppfyller önskemål om alternativ kost. Vi rekommenderar glutenintoleranta att för säkerhetsskull ta med eget bröd. När man åker utomlands får man "ta seden dit man kommer", det kan vara stor skillnad på smaker och portioner jämför med svenska mått. Dryck ingår ej på våra resor om inte annat anges.

Hotell

Standarden på hotellen kan skilja sig mellan de olika länderna. Våra hotell håller minst mellanklass. Oftast är enkelrummen mindre och tre-bäddsrummen är som regel ett dubbelrum med extrasäng. Det kan förekomma skillnad på storlek, möblemang och läge. Fördelningen av rummen görs av hotellet. Garanterad incheckning tidigast 15:00. Bromölla Buss går inte i god för att eventuella pooler och SPA-avdelningar har anpassade öppettider eller tillgängliga behandlingstider under resans vistelse. Det ligger i resenärens ansvar att boka behandlingar i god tid direkt med hotellet.

 

Avbeställningsskydd

Om resenären inte har avbeställningsskydd genom exempelvis genom betalkort eller hemförsäkring kan denne samtidigt med anmälningsavgiften inbetala 75 kr för resor understigande 1000 kr, 200 kr för resor mellan 1000 kr och 6000 kr och 500 kr för resor överstigande 6000 kr. Skulle resenären eller nära anhörig insjukna och resenären ej kan följa med på resan återbetalas den inbetalada summan med undantag för premikostanden. Läkarintyg erfordras!  Specialvillkor tillämpas på vissa resor (t.ex. långresor, kryssningar). Dessa villkor fås från leverantören för respektive resa. Specialannulleringsvillkor: På grund av dessa resors speciella karaktär tillämpas villkor avvikande från de allmänna villkoren för paketresor. I de fall då tjänsteleverantörens annulleringsvillkor är strängare än villkoren debiteras kunden i alla fall på tjänsteleverantörens verkliga kostnader till sitt fulla belopp.

Avbeställningskostnader

Resenär skall alltid minst erlägga anmälningsavgiften i en avbokningskostnad. På resor där flyg ingår i resan och avbeställning sker mellan 90-35 dagar till avresan skall resenären erlägga 4000 kr av resans pris. Vid avbokning senare än 35 dagar till avresa erlägger resenären 100 % av resans pris. På kryssningsresor där avbeställning sker senare än 90 dagar till avresa erlägger resenären 100% av resans pris. Evenemangsbiljetter som ex. idrottsevenemang, musikaler och konserter återbetalas inte vid avbeställning.

Namn på flyg och kryssningsbiljett

Namn på biljetten måste vara exakt lika som i passet eller idkortet. Biljetterna är oftast elektroniska, och inga avvikelser godkänns. Det är resenärens ansvar att kontrollera detta.

 – Pass och identitetsbevis Inom Schengen-området, EU:s passunion, kan finländska medborgare resa med giltigt id-kort, dvs det nya nationella identitetsbeviset med giltighetstid och nationalitet (beställs hos polisen). Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike ingår i Schengenområdet.

Till övriga länder behövs giltigt pass förutom inom Norden, där det räcker med t.ex. körkort.

 

Särskilda önskemål
Vi försöker alltid i största möjliga mån att tillgodese särskilda önskemål inför en resa. Det kan gälla särskilda sittplatser, allergier, rum nära hiss eller placering tillsammans med större resesällskap. Vi kan inte garantera att de tillgodoses men ju bättre framförhållning desto lättare. 

Barnpris/rabatt

Gäller barn under 12 år i extrabädd och i sällskap med 2 fullt betalande om inget annat angives.


Jourtelefon
Vid akuta ärenden kan du alltid nå oss på jouren tel: 0456-384508

Last vikt och bagage 
Vi garanterar alltid:
Maxvikt vid shopping 75 kg
Maxvikt vid flerdagarsresor 35 kg
Resenär ansvarar själv för märkning av bagage och inköpta varor. Vänligen meddela vid bokning om ni planerar att ta med rullator eller barnvagn.

Kvarglömda och förlorade föremål
Vi förvarar kvarglömda föremål 1 månad på kontoret, därefter skänks de bort. Det är resenärens eget ansvar att vid avstigning kontrollera att alla föremål är med. Anmälans om saknade föremål måste göras till chaufför på plats för att eventuell ersättning skall utgå.

 

Endagsturer

Muntlig beställning är bindande. Om ej förskottsbetalning gjorts via hemsidan upptages betalning i bussen under resan. Endagsturer i samband med evenemang typ teater och konserter förbetalas alltid.

Konserter och Evenemangsresor

Blir evenemanget inställt mindre än 30 dagar innan avresa genomförs resan som planerat förutom evenemanget (gäller flerdagarsresor). Kostnad för biljett återbetalas.

Tider och förseningar

Tiderna i katalog och bekräftelse är cirkatider och kan påverkas av olika faktorer så som väder och trafikförhållanden, force majeure och förändrade färjetider. Vid sådana tillfällen ersätts ni inte för förlorad arbetsförtjänst eller semesterdag av Bromölla Buss. Kontrollera att ni har en heltäckande reseförsäkring.

No show
För ej avbokad plats eller försenad inställes vid avgångstid debiteras 100 % av resans pris. Gäller samtliga bokningar. Det går alltid bra att avboka sin resa via vår jourtelefon efter att kontoret stängt, 0456-384508.

Inställelse av resa

Arrangören har rätt att ställa in en resa som ej har uppnått tillräcklig många deltagare. Resenären underrättas då senast 14 dagar för avresedagen. För endagars resor gäller 2 dagar.

Synpunker på resan

Resenären bör ha i åtanke att rutiner och standard kan skilja sig från våra egna när man väljer att semestra utomlands. Det kan gälla, matvanor, standard på hotell och tidsplanering.  Eventuella klagomål under resan måste omgående framföras på plats till reseansvarig för möjlighet till åtgärd.

 

Resegaranti

Vi har hos Kammarkollegiet ställt den garanti resegarantilagen fastställt, vilket innebär att resenär hos Bromölla Buss har det skydd och de rättigheter bestämmelserna kräver. Vi reserverar oss mot ändringar i programmet som måste göras av orsaker utanför vår kontroll. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel, valutaförändringar och prishöjningar som ligger utanför Bromölla Buss påverkan.

 

Kontaktuppgifter


Bromölla Busstrafik AB
Fjälkingegatan 1
295 31  BROMÖLLA
Tel dagtid: 0456-23005
Jourtelefon: 0456-384508
info@bromollabuss.se
BG 516-4595
Org. nr: 556291-0694